Projektowanie tras - propozycja zmian

Propozycje dotyczące rozszerzenia bądź modyfikacji istniejących opcji.
Jac_ek

Projektowanie tras - propozycja zmian

Post autor: Jac_ek »

Witam,

Mam pewne propozycje ulepszenia modulu Projektowanie tras;

1. Dodanie mozliwosci definiowania wielu krawedzi z roznymi przedrostkami. Najlepiej jak by to bylo rozwiazane w stylu warstw w przekrojach - mysle ze 10 definiowalnych krawedzi bylo by wystarczajace (wiecej niz po 5 w kazda strone naogol na drogach niebedzie)
w pliku *.tra mogly by miec nazwy np [K0.1] ÷ [K9.1] - zreszta wszystko jedno ;-) wazne zeby bylo

jesli sie nie da tego zrobic w miare szybko to moze by sie dalo zrobic chociaz tymczasowo zeby w pliku *tra rowniez wpisany przedrostek krawedzi byl zapisywany.


2. Dodanie w opcjach mozliwosci automatycznego przepisania punktow charakterystycznych dla krawedzi do punktow dodatkowych tak aby rowniez te zalamania byly wyliczane a nie tylko punkty na przekrojach. Mogla by to tez byc opcja w zakladce krawedzie np [oblicz punkty charakterystyczne krawedzi] - w chwili obecnej recznie edytuje plik tra i zamieniam [k1] -> [d1] ;-) - fajnie jak by sie to dalo robic automatycznie


3. Jesli by sie dalo zmienic format zapisu w pliku tra (albo rozszerzyc) tak aby mozna bylo definiowac w nim parametry w jednej lini np w ten sposob (oddzielone srednikiem):

[k1];1=4258;2=45;3=5.5;4=-2;
[k2];1=4258;2=90;3=5.5;4=-2;
[k3];1=4259;2=5;3=7;4=-2

zamiast

[k1]
1=4258
2=45
3=5.5
4=-2

[k2]
1=4258
2=90
3=5.5
4=-2

[k3]
1=4259
2=5
3=7
4=-2

bylo by o wiele wygodniej do przenoszenia danych np z excela


Pozdrawiam
Jacek
Awatar użytkownika
Jurek B.
Team
Team
Posty: 8171
Rejestracja: 16 lut 2005, 20:25

Post autor: Jurek B. »

Witam
Co do pkt.1 - to ikonka ze znakiem "?" umozliwia definicję do 9 krawędzi z których punkty są potem numerowane O1xxx, ...., O9xxx
Ad pkt.2 - Niestety nie wiem o jakie punkty charakterystyczne krawędzi chodzi - czy może o odpowiedniki punktów charakterystycznych osi trasy?
Ad 3. - Zapytam się programisty
Pozdrawiam Jurek B.
Jac_ek

Post autor: Jac_ek »

Witam
Jurek B. pisze:Witam
Co do pkt.1 - to ikonka ze znakiem "?" umozliwia definicję do 9 krawędzi z których punkty są potem numerowane O1xxx, ...., O9xxx
Zgadza sie - ale sa to krawedzie o stalym odsunieciu od osi trasy, ja natomiast widzial bym (zamiast tych krawedzi w parametrach) dodatkowe krawedzie o zmiennej odleglosci od osi trasy definiowane tak jak to jest do tej pory czyli km, odleglosc od osi trasy, spadek - dodatkowo przyszla mi jeszcze jedna mysl - czy dalo by sie na takiej krawedzi wprowadzac luki? np dla poszerzen drogi.
Jurek B. pisze:Witam
Ad pkt.2 - Niestety nie wiem o jakie punkty charakterystyczne krawędzi chodzi - czy może o odpowiedniki punktów charakterystycznych osi trasy?
Tak - chodzi o to ze w chwili obecnej punkty charakterystyczne dla krawedzi nie sa wyliczane w danych krawedzi (liczy tylko na zadanych przekrojach) a rowniez punkty charakterystyczne trzeba wytyczyc ;-)

Jurek B. pisze:Witam
Ad 3. - Zapytam się programisty
OK


Pozdrawiam
Jacek
Awatar użytkownika
zbigniew
_____
_____
Posty: 410
Rejestracja: 22 mar 2005, 08:26

Post autor: zbigniew »

Jac_ek pisze: dodatkowo przyszla mi jeszcze jedna mysl - czy dalo by sie na takiej krawedzi wprowadzac luki? np dla poszerzen drogi.
W zakładce krawędź już teraz możesz dowolnie operować offsetem od osi i spadkami , program prawidłowo policzy poszerzenia na łukach wraz z uwzględnieniem zmiany pochylenia na łuku. :roll:
Jac_ek

Post autor: Jac_ek »

zbigniew pisze:
Jac_ek pisze: dodatkowo przyszla mi jeszcze jedna mysl - czy dalo by sie na takiej krawedzi wprowadzac luki? np dla poszerzen drogi.
W zakładce krawędź już teraz możesz dowolnie operować offsetem od osi i spadkami , program prawidłowo policzy poszerzenia na łukach wraz z uwzględnieniem zmiany pochylenia na łuku. :roll:

Tak ale mi chodzi o to ze droga jest np prosta a krawedz zmienia sie nie liniowo ale wlasnie dwoma lukami


A dodatkow krawedzie mialy by mniej wiecej tak wygladac

1. miejsce zaznaczone strzalka zapamietywany dla kazdej krawedzi przedrostek
2. "listwa" z wyborem krawedzi (skopiowana z przekrojow ;-))
Załączniki
zmiana krawedzi w luku
zmiana krawedzi w luku
1.jpg (85.83 KiB) Przejrzano 6091 razy
Untitled-1.jpg
Untitled-1.jpg (72.58 KiB) Przejrzano 6093 razy
Awatar użytkownika
zbigniew
_____
_____
Posty: 410
Rejestracja: 22 mar 2005, 08:26

Post autor: zbigniew »

O to chyba bez doadtkowej definicji nowej trasy tego krawęznika nie wytyczysz. Stwórz osobną trasę na tę krawędź , gdyż geometria twojego krawężnika nie jest związana z podstawową trasą w taki sposób ,aby z automatu ją liczyć z trasy głównej. :roll: Zauważ, że pokazane promienie łuków nie są częścią trasy głównej.
--------
Z innej beczki jeszcze ,ten rysunek idealnie pasuje jako ilustracja zastosowania kreslenia łuku na mapie z zadanych dwóch punktów i promienia. Czy taka funkcja na mapie ma szanse na pojawienie się w którejś z najbliższych aktualizacji. WSTAW ŁUK O ZADANYM PROMIENIU POMIEDZY DMOWA PUNKTAMI.
Jac_ek

Post autor: Jac_ek »

zbigniew pisze:O to chyba bez doadtkowej definicji nowej trasy tego krawęznika nie wytyczysz. Stwórz osobną trasę na tę krawędź , gdyż geometria twojego krawężnika nie jest związana z podstawową trasą w taki sposób ,aby z automatu ją liczyć z trasy głównej. :roll: Zauważ, że pokazane promienie łuków nie są częścią trasy głównej.
tak wlasnie robie ale zastanawiam sie czy nie dalo by sie tego jakos powiazac bo teoretycznie mozna by zalozyc np dwa rodzaje zmian szerokosci pierwsza zmiana definiowana odleglosciami od osi trasy a druga definiowana poprzez proste na krawedziach (ktore w chwili obecnej program wylicza oraz punkty wierzcholkowe i promienie
czyli podawal bym np takie dane
km 0+000____odleglosc od osi =-5.00____spadek=-2%
km 0+100____odleglosc od osi =-5.00____spadek=-2%_R=150
km 0+125____odleglosc od osi =-7.00____spadek=-2%_R=-150
km 0+200____odleglosc od osi =-7.00____spadek=-2%
program sam by wyliczal dlugosci lukow (wiadomo musza byc styczne) a za wierzcholki przyjmowal by punkty w ktorych wystepuje parametr R-promien luku
Z innej beczki jeszcze ,ten rysunek idealnie pasuje jako ilustracja zastosowania kreslenia łuku na mapie z zadanych dwóch punktów i promienia. Czy taka funkcja na mapie ma szanse na pojawienie się w którejś z najbliższych aktualizacji. WSTAW ŁUK O ZADANYM PROMIENIU POMIEDZY DMOWA PUNKTAMI.
niedokonca tak jest, bo ja bym chcial podawac tylko wierzcholek a definicje prostych sa w parametrach krawedzi
Awatar użytkownika
zbigniew
_____
_____
Posty: 410
Rejestracja: 22 mar 2005, 08:26

Post autor: zbigniew »

Małe nieporozumienie. Chodzi o prostą funkcję graficznego kreślenia łuku na mapie, a nie o funkcje obliczeniową Teraz możemy kreslic na mapie łuk zahaczając jego początek ,koniec i jakis trzeci punkt na łuku. Bardzo często trzeba wykreslic łuk - majac dane tylko dwa punkty - ale i promień łuku. No i wtedy bez takiego wstawiania , o które kiedys już pytałem , trzeba sobie wyliczyć trzeci punkt łuku - zwykle ze wzorów na strzałkę od cięciwy. Cżęsto dla pewnych detali projektanci nie podają środka od którego odmierzymy promień , czy wierzchołka. Na projekcie wskazują punkt ,gdzie łuk sie zaczyna i drugi punkt gdzie łuk się kończy. Do tego wskazują jakim promieniem go wypełnić. 8)
Jac_ek

Post autor: Jac_ek »

zbigniew pisze:Małe nieporozumienie. Chodzi o prostą funkcję graficznego kreślenia łuku na mapie, a nie o funkcje obliczeniową Teraz możemy kreslic na mapie .... ciach....
no wlasnie, male nieporozumienie watek jest o projektowaniu tras a nie o rysowaniu na mapie ;-)

Ponawiam pytanie do teamu softline :-), mozna liczyc na takie modyfikacje w module projektowania tras?
Awatar użytkownika
Jurek B.
Team
Team
Posty: 8171
Rejestracja: 16 lut 2005, 20:25

Post autor: Jurek B. »

Niestety nie ma żadnych szans na taką rozbudowę modułu tras aby do niej dokładać odrębne parametry łuków przy trasie inne niż parametry osi trasy.
Co do plików zadania trasy - też jest to standard którego nie można zmieniać, tak się zapisuje te pliki ini i tak je tylko można odczytywać. Prędzej by już można było zrobić jakiś inny format importu/eskportu danych dla tras - być może właśnie LandXML.
Pozdrawiam Jurek B.
Jac_ek

Post autor: Jac_ek »

Jurek B. pisze:Niestety nie ma żadnych szans na taką rozbudowę modułu tras
aby do niej dokładać odrębne parametry łuków przy trasie inne niż parametry osi trasy.
OK,
Jurek B. pisze: Co do plików zadania trasy - też jest to standard którego nie można zmieniać, tak się zapisuje te pliki ini i tak je tylko można odczytywać.
OK, a co z mozliwoscia definiowania wielu rozbudowanych krawedzi o zmienych szerokosciach
i zapamietywaniem przedrostkow przenoumerowywania.

Rowniez dobrze by bylo, zamiast PRZEDrostka miec mozliwosc
przenumerowywac PRZYrostkiem. Dodanie przyrostka powoduje
posegregowanie danych w tabeli wedlug w pierwszej kolejnosci
kilometrazu a w drugiej kolejnosci przedrostkow czyli krawedzi -
wspolrzedne sa nie jako posortowane zgodnie z przekrojami, duzo latwiej
znajduje sie to w instrumencie (naogol jest to kolejny nr do tyczenia)
zamiast calkiem nowy nr zaczynajacy sie np zamiast P1.400 -> L1.400 -
takie skakanie po bazie danych w instrumencie jest niezbyt wygodne,
wiec w chwili obecnej i tak reczenie sie przenumerowywuje - dobrze by
bylo zeby taka mozliwosc byla opcja (bardzo wygodna) w krawedziach
Jurek B. pisze: Prędzej by już można było zrobić jakiś inny format importu/eskportu danych dla tras - być może właśnie LandXML.
Napewno lepiej miec LandXML niz nic ;-), Tymbardziej ze juz od kilku lat
AutoCad calkiem dobrze wspolpracuje z Leica system 1200,
miedzyinnnymi bezposrednio z plikow bazy (DBX) jest wstanie
zaimoprtowac dane pomiarowe oraz wyeksprtowac do bazy w Leica dane
projektowe - wiec Landxml bylby tutaj dobrym lacznikiem, tymbardziej
ze LGO rowniez czyta LandXML
Awatar użytkownika
zbigniew
_____
_____
Posty: 410
Rejestracja: 22 mar 2005, 08:26

Post autor: zbigniew »

Zawsze lepsze jest COŚ niż NIC. Format LandXML - ok . Załatwi się nim najnowsze instrumenty np serii 1200. W kraju jest w uzytkowaniu cała masa nieco starszych TPS 1100. One nie wczytają LandXML. Natomiast wszystkie Leici / i starsze i najnowsze / wczytają aln.gsi i prf.gsi. Zawsze mozna serwisowac tylko najnowsze modele aut - a rynek to także te paroletnie , też sprawne, a warsztaty licżą sztuki a nie roczniki. Pliki gsi są bardziej unwersalne w środowisku Leici . Generalnie nie wiem gdzie tkwi problem w przygotowaniu takiego eksportu. Wszystkie dane są wyliczane w module tras cgeo, wystarczy je tylko odpowiednio wyeksportować. Na dziś i tak trzeba wklepać dane z projektów do cgeo , a później przepisać punkty charakterystyczne odcinków z kilometrażam z cgeo do RoaEd , który jest mało funkcjonalny w edycji. Oczywiście w komfortowej sytuacji są uzytkownicy , którzy dostają gotowe pliki od projektanta , tylko na niektórych projektach taki luksus jest dostępny. Aby zaoszczędzić czas i wyeliminować mozliwości pomyłek potrzebny byłby właśnie eksport raz wpisanych danych w cgeo do formatu tachimetru. Ja nadal sugeruję GSI.
Pozdrawiam Zbigniew P. 8)
Jac_ek

Post autor: Jac_ek »

Jac_ek pisze:
Jurek B. pisze: Co do plików zadania trasy - też jest to standard którego nie można zmieniać, tak się zapisuje te pliki ini i tak je tylko można odczytywać.
OK, a co z mozliwoscia definiowania wielu rozbudowanych krawedzi o zmienych szerokosciach
i zapamietywaniem przedrostkow przenoumerowywania.

... ciach ...
odswieze temat - wiadomo juz cos? zapamietywanie krawedzi i/lub definiowanie wielu krawedzi? mozna na to liczyc?
Awatar użytkownika
zbigniew
_____
_____
Posty: 410
Rejestracja: 22 mar 2005, 08:26

Post autor: zbigniew »

Bardzo podoba mi się pomysł wprowadzenia wielu krawędzi. Będzie to bardzo uzyteczne. :)
Jeszcze o klawiszologii. Bardzo uciążliwe jest usuwanie , czy edycja danych , gdy mamy do dyspozycji TYLKO "kasuj linię" . Jest tak i w projektowaniu tras i w nmt , chyba też w wyrównaniu sieci. Aż się prosi mieć mozliwość zaznaczenia i usunięcia większej ilości danych za jednym razem. 8)
Pozdrawiam Zbigniew P.
Awatar użytkownika
zbigniew
_____
_____
Posty: 410
Rejestracja: 22 mar 2005, 08:26

Post autor: zbigniew »

Kiedyś już był ten temat poruszany na forum .Niestety nie wiem co się dalej z tym działo. Chodzi o obliczenie punktów na krawędzi w stałej zadanej odległości między nimi - po łuku ,czy klotoidzie. W tej chwili możemy zadać odstęp - ale tylko po kilometrażu - i wtedy na łukach w miejscach innych niż oś , odległości między punktami są różne. po zewnetrznej stronie łuku dłuższe a wewnętrznej stronie łuku krótsze.. Tego typu zagadnienie ma miejsce np przy tyczeniu ekranów akustycznych. Trzeba w łuku wytyczyć elementy o dokładnej długosci . 8)
Jac_ek

Post autor: Jac_ek »

Witam,

i jak w temacie zmian w projektowaniu tras? Wypowiedzieli się już programiści czy zamierzają wprowadzić jakieś modyfikacje w tym module?

może dla ustalenia uwagi:
1. możliwość wprowadzania wielu krawędzi o zmiennej odległości od osi i zapamiętywanie przedrostków dla każdej z nich
2. eksport tras (oś, profil, krawędzie) do np Land XML lub innego popularnego formatu

zbigniew pisze:Kiedyś już był ten temat poruszany na forum .Niestety nie wiem co się dalej z tym działo. Chodzi o obliczenie punktów na krawędzi w stałej zadanej odległości między nimi - po łuku ,czy klotoidzie. W tej chwili możemy zadać odstęp - ale tylko po kilometrażu - i wtedy na łukach w miejscach innych niż oś , odległości między punktami są różne. po zewnetrznej stronie łuku dłuższe a wewnętrznej stronie łuku krótsze.. Tego typu zagadnienie ma miejsce np przy tyczeniu ekranów akustycznych. Trzeba w łuku wytyczyć elementy o dokładnej długosci . 8)
Z tymi krawędziami to też nie głupi pomysł - możliwość naliczania punktów na krawędzi w stałych odstępach (nie tylko na łukach, ale też np mijanki na przejściach dla pieszych itp) tyle że tu musiał by się pojawić dodatkowy parametr mówiący o odstępach między punktami bo na odcinku prostym pale są np co 5m a na łuku co 3 albo czasami są np drzwi ewakuacyjne i pale są co metr więc definicja krawędzi musiała by np wyglądać tak

Kod: Zaznacz cały

km        odleglosc_od_osi       Dh/spadek         odstep/pomiedzy/punktami
100       7m                     0,20              5m
115       7m                     0,20              3m
120       9m                     0,20              1m
121       9m                     0,20              5m
150       9m                     0,20              5m
  
Awatar użytkownika
zbigniew
_____
_____
Posty: 410
Rejestracja: 22 mar 2005, 08:26

Post autor: zbigniew »

Koparki i spychacze już obudziły sie ze snu zimowego ,niektóre wcale nie odpoczywały. Za moment ruszą na dobre roboty asfaltowe , a czy w cgeo możemy oczekiwać postulowanych wcześniej usprawnień w module drogowym ? 8)
Awatar użytkownika
Jurek B.
Team
Team
Posty: 8171
Rejestracja: 16 lut 2005, 20:25

Post autor: Jurek B. »

Pamiętamy - przy pierwszej wolnej chwili zaczniemy opracowywać eksport do LandXML.
Natomiast co do krawędzi - wprowadzimy możliwość nadawania odrębnych przedrostków dla poszczególnych krawędzi.
Nie ma możliwości jak już wcześniej pisałem wprowadzania danych krawędzi zawierających parametry łuków czy krzywych.
Pozdrawiam Jurek B.
Jac_ek

Post autor: Jac_ek »

Jurek B. pisze:Pamiętamy - przy pierwszej wolnej chwili zaczniemy opracowywać eksport do LandXML.
Super
Jurek B. pisze:Natomiast co do krawędzi - wprowadzimy możliwość nadawania odrębnych przedrostków dla poszczególnych krawędzi.
Rowniez super - czyli rozumiem ze bedzie mozna wprowadzac wiele krawedzi w zakladce "krawedzie" z roznymi przedrostkami
Jurek B. pisze: Nie ma możliwości jak już wcześniej pisałem wprowadzania danych krawędzi zawierających parametry łuków czy krzywych.
z tym juz sie pogodzilem ;-)

Pozdrawiam
Jacek
Jac_ek

Re: Projektowanie tras - propozycja zmian

Post autor: Jac_ek »

Przypominam się z powyższymi "ustaleniami" i mam kolejną propozycje jak mi się wydaje - kosmetyczną ;-). Chodzi o numerowanie punktów głównych na łuku wraz z kilometrażem , w tej chwili jest to np PL-100, S1, KL-150, PL-200, S2, KL-250 - środki łuków nie mają już km, ale to jest mniej istotne. A teraz pytanie, czy jest możliwość żeby km trasy był wpisywany przed określeniem punktu czyli np tak 100-PL, 125-S1, 150-KL. Naliczając całą trasę np co 20 m punkty główne uciekają w bazie na początek środek bądź koniec tabeli - również w instrumencie do tyczenia nie są jako punkty kolejne posortowane po kilometrażu a gdzieś porozrzucane w zbiorze wszystkich punktów. Jeśli najpierw w opisie punktu byłby km było by to wszystko ładnie posortowane w tabeli i w instrumencie. Znacznie prościej się tyczy wybierając po prostu następny punk niż szukając po numerze w bazie.
Awatar użytkownika
Jurek B.
Team
Team
Posty: 8171
Rejestracja: 16 lut 2005, 20:25

Re: Projektowanie tras - propozycja zmian

Post autor: Jurek B. »

Ok - wydaje mi się że to dobry pomysł - ale może jeszcze ktoś z innych użytkowników tego modułu potwierdzi lub zaprotestuje - jeśli nie będzie sprzeciwu - dodamy taką zmianę w następnej aktualizacji
Pozdrawiam Jurek B.
ciesiel
____
____
Posty: 108
Rejestracja: 19 gru 2005, 19:24

Re: Projektowanie tras - propozycja zmian

Post autor: ciesiel »

1. Uważam, że obliczenia trasy powinny się zapisywać ze wszystkimi punktami obliczonymi.
2. Punkty na krawędziach odsuniętych powinny być na osobnych warstwach zakładanych w module obliczeń np. nazwa warstwy jak nazwa krawędzi.
3. Powinna być możliwość definiowania gęściejszego kilometrażu na łukach i krzywych niz na prostej.
4. Obliczone odsunięte krawędzie powinny się ujawniać na mapie jako obiekty otwarte.
Pzdr.
ciesiel
Awatar użytkownika
Jurek B.
Team
Team
Posty: 8171
Rejestracja: 16 lut 2005, 20:25

Re: Projektowanie tras - propozycja zmian

Post autor: Jurek B. »

1. To chyba już obecnie jest dostępne - ikonka "zapisz punkty do tabeli roboczej"
2. Zapis na warstwy wolałbym rozwiązać trochę inaczej - poprzez dodanie możliwości nadawania kodów punktów - wtedy użytkownik który zechce skorzystać z tej możliwości, zdefiniuje sobie odpowiednie kody w tabeli kodów, nada je liczonym odcinkom, a w ustawieniach Kody-Warstwy przypisze je do odpowiednich warstw.
3. Z tym jest duży problem - podczas obliczania nie wiemy czy liczony punkt jest już na krzywej czy jeszcze na prostej - to określa się na końcu, więc musielibyśmy mocno tu kombinować - ale może jakoś się to uda zrobić.
4. Krawędzie zapisywane są na mapie jako obiekty otwarte - ikonka "Przenieś rysunek na mapę"
Pozdrawiam Jurek B.
ciesiel
____
____
Posty: 108
Rejestracja: 19 gru 2005, 19:24

Re: Projektowanie tras - propozycja zmian

Post autor: ciesiel »

To może trzeba dodać zakładki do obliczeń osobno łuków i krzywych.
Pzdr.
ciesiel
Awatar użytkownika
Jurek B.
Team
Team
Posty: 8171
Rejestracja: 16 lut 2005, 20:25

Re: Projektowanie tras - propozycja zmian

Post autor: Jurek B. »

O nie - tego nie ma sensu robić - rozbilibyśmy wówczas kompletność obliczeń - już wolałbym żebyśmy popracowali więcej nad tą funkcją różnych odstępów:)
Pozdrawiam Jurek B.
ODPOWIEDZ