XYH

Dyskusje na temat programu C-Geo i GeoZasiewy na Palmtopa oraz wersji na system Android
geobiuro
______
______
Posty: 548
Rejestracja: sobota, 19 marca 2005, 14:26

XYH

Post autor: geobiuro » czwartek, 4 stycznia 2007, 00:23

Witam
Co należy zrobić albo mieć azeby z pomiaru GPS pozyskiwać również wspołrzędna H

Z poważaniem
AM
Z poważaniem.
AM

Awatar użytkownika
Wojtek P.
Team
Team
Posty: 801
Rejestracja: wtorek, 8 lutego 2005, 09:35

Odp:XYH

Post autor: Wojtek P. » czwartek, 4 stycznia 2007, 09:51

Ok, będzie zrobione w najbliżych aktualizacjach
-To serve and protect-

Anonimowy

Odp:XYH

Post autor: Anonimowy » sobota, 6 stycznia 2007, 12:48

Witam,jezeli juz panowie poruszyliscie ten problem to ja mam nastepujace pytanie.....
- po wprowadzeniu zmian w cGeo w celu uzyskannia z pomiarow H, jaka to bedzie wysokość.....? ; ortometryczna czy elipsoidalna, bo jak wiadomo interesowalaby nas wysokosc ortometryczna (liczona od geoidy - przyblizony poziom morza) a nie od elipsoidy.....a chcac uzyskac prawidlowa wysokosc ortometryczna, trzeba znac wysokosci geoidy w miejscach pomiaru i na podstawie tych wysokosci mozna wyliczyc prawidlową wyskosc odejmujac wysokosc otrzymana zpomiarow GPS (wys elipsoidalna) od wysokosci geoidy. I teraz z kad program bedzie mial odpowiednie dane do praidlowego wyznaczenia wysokosci H ...? :whistle: :D
pozdr

Awatar użytkownika
FaFaL
VIP
VIP
Posty: 2710
Rejestracja: poniedziałek, 11 lipca 2005, 14:09
Lokalizacja: Opole..Kraków
Kontakt:

Odp:XYH

Post autor: FaFaL » poniedziałek, 8 stycznia 2007, 10:40

Aby uzyskać wysokości normalne (bo takie funkcjonują w Polsce) z pomiarów GPS należy zaszyś w programie ogólnodostępny model odstępów geoidy (np. zawarty w projekcie instrukcji G-2) - myślę że autorzy już o tym pomyśleli. Dzięki temu przeliczenie wysokości odbywa się z błędem +-2cm (srednio, bez obszarów górskich). Należy jednak pamiętać, iż do tego błędu dochodzi jeszcze błąd wyznaczenia wysokości elipsoidalnej który może być dużo większy.
Pozdrawiam Rafał Kocierz

geobiuro
______
______
Posty: 548
Rejestracja: sobota, 19 marca 2005, 14:26

Post autor: geobiuro » sobota, 16 czerwca 2007, 18:45

Witam

Pomiar wysokości GPS w cGeoPPC v 1.0.8 działa ze stałym blędem który z moich obserwacji GPS i porównań z rzętnymi terenowymi wynosi około 33.6 m.
Na wyswietlaczu palmtopa widoczne są współrzędne Bw, Lw, Hw 70,900 m n.p.m. a do tabeli zapisuje wartość 37,600.
Co o tym należy mysleć proszę o głoś w tajemniczonych w zagadnienie.

Z poważaniem
AM

Awatar użytkownika
Wojtek P.
Team
Team
Posty: 801
Rejestracja: wtorek, 8 lutego 2005, 09:35

Post autor: Wojtek P. » poniedziałek, 25 czerwca 2007, 14:26

Sprawdzilismy, i przeliczone współrzedne w c-geo dla windows dają takie same współrzedne co obliczone w cGeo na PPC(z dokł do 5 cm)
-To serve and protect-

Awatar użytkownika
FaFaL
VIP
VIP
Posty: 2710
Rejestracja: poniedziałek, 11 lipca 2005, 14:09
Lokalizacja: Opole..Kraków
Kontakt:

Post autor: FaFaL » poniedziałek, 25 czerwca 2007, 14:50

Witam
Z łączeniem wyników pomiarów GPS i Niwelacji jest jeden zasadniczy problem, mianowicie odnoszą się one do różnych powierzchni odniesienia. Niwelacja odnosi się do przyjętego poziomu morza (geoidy "zerowej"), a GPS do elipsoidy odniesienia. W czasach układu 1965 przyjęta elipsoida pokrywała się z geoidą na obszarze Polski z dokładnością ok 3m (z tego co pamiętam, ale liczy się rząd wielkości), ale GPS pracuje w układzie globalnym WGS-84 w którym elipsoida odniesienia jest odległa o jakieś 30m od geoidy (dla obszaru Polski). Niektóre ręczne odbiorniki GPS mają zaszyte proste modele Geoidy w pamięci (ogólniedostępne modele dla całego globu mają dokładność ok 1m) i mogą wyświetlać wysokości względem poziomu morza (tak jak w niwelacji), jednak w komunikacie przesyłanym do komputera zawarta jest wysokość elipsoidalna (bodaj). Z tego co można zauważyć w C-GEO nie ma zaszytego modelu geoidy. Przeliczeń należy dokonać ręcznie z wykorzystaniem zewnętrznego programu. Model geoidy z roku 2001 został zamieszczony na płytce CD w Nowej Instrukcji Technicznej G-2 (projekt). Jest jeszcze nowszy model 2005 ale nieudostępniony publicznie. Na zamieszczonych rysunkach można zobaczyć jaka jest wartość odstępu (undulacji) w wybranym regionie. Model geoidy został również zamieszczony w programach GEONET i TRANSPOL (stary model, nowe wytyczne technicze G-1.10).
Załączniki
geoida2001_odstepy.jpg
Odstępy geoidy - model 2001
geoida2001_odstepy.jpg (38.3 KiB) Przejrzano 14929 razy
geoid_050.gif
Model globalny
geoid_050.gif (78.2 KiB) Przejrzano 14929 razy
Pozdrawiam Rafał Kocierz

Awatar użytkownika
FaFaL
VIP
VIP
Posty: 2710
Rejestracja: poniedziałek, 11 lipca 2005, 14:09
Lokalizacja: Opole..Kraków
Kontakt:

Post autor: FaFaL » poniedziałek, 25 czerwca 2007, 15:03

Na wyswietlaczu palmtopa widoczne są współrzędne Bw, Lw, Hw 70,900 m n.p.m. a do tabeli zapisuje wartość 37,600.
Szkoda że nie jest napisane jaki układ był nastawiony w palmtopie. Ale wygląda na to iż był ustawiony układ 1965 (elipsoida Pułkowo 42) i program przeliczył sobie wysokość elispoidalną WGS84 na wysokość elipsoidalną Pułkowo '42 - która jest prawie bliska wysokości n.p.m. (z dokładnością paru metrów). Może poniższy rysunek będzie pomocny.[/quote]
Załączniki
84foto10.jpg
84foto10.jpg (17.27 KiB) Przejrzano 14926 razy
Pozdrawiam Rafał Kocierz

geobiuro
______
______
Posty: 548
Rejestracja: sobota, 19 marca 2005, 14:26

Post autor: geobiuro » poniedziałek, 25 czerwca 2007, 16:48

Witam
FaFaL pisze: Szkoda że nie jest napisane jaki układ był nastawiony w palmtopie. Ale wygląda na to iż był ustawiony układ 1965 (elipsoida Pułkowo 42)
Tak, to był układ 1965 strefa 4, pomiar przeprowadzono na granicy z strefą 3



Poważaniem
AM

Awatar użytkownika
Jurek B.
Team
Team
Posty: 6140
Rejestracja: środa, 16 lutego 2005, 21:25

Post autor: Jurek B. » poniedziałek, 25 czerwca 2007, 19:12

Nasze testy przeprowadzilismy także w układzie 65 str. 4 we Wrocławiu. Wyniki w obu C-GEO były zgodne (różnica dokładnie 3 cm).
Pozdrawiam Jurek B.

geobiuro
______
______
Posty: 548
Rejestracja: sobota, 19 marca 2005, 14:26

Post autor: geobiuro » wtorek, 26 czerwca 2007, 20:10

Witam

Pomiar wykonano Pocketem PC Mio P350 w układzie 1965 strefa 4 na granicy z 3 strefą; w trybie pomiaru punktów pojawia się Bw , Lw, Hw=69,9 mnpm i to jest zgodna wartość z rzeczywistą w terenie a do tabeli jest zapisana wartość H=36,300
Dokładność pomiaru byłaby zadawalajaca ale ten zapis, Hw, co z tym zrobić ??
Może coś żle robię, albo ustwienia niewłaściwe ??
Z poważaniem.
AM

Awatar użytkownika
Jurek B.
Team
Team
Posty: 6140
Rejestracja: środa, 16 lutego 2005, 21:25

Post autor: Jurek B. » wtorek, 26 czerwca 2007, 20:40

Proszę jeszcze przeliczyć te współrzędne BLH w C- GEO - wysokość po przeliczeniu w każdym programie (nie tylko w C-GEO) na pewno będzie inna niż podana przez GPS - w wyższych postach w tym wątku nasi koledzy wyjasniali różnice między jednym a drugim systemem wysokości. Nam też oczywiście GPS podawał wysokości o około 30 m różne (o ile pamiętam).
Pozdrawiam Jurek B.

geobiuro
______
______
Posty: 548
Rejestracja: sobota, 19 marca 2005, 14:26

Post autor: geobiuro » środa, 27 czerwca 2007, 01:00

Witam

Dziękuję za cierpliwość, rachunki mi się zgadzają.
Przepraszam, skoro PPC zapisuje do tabeli wsp XYH w ukł. 65/4, to te współrzędne są już przeliczone z BLH na XYH do właściwej strefy i teraz jest tak, że wsp XY jest OK a wsp H jest o 33,6 mniejsza niż H która jest właściwa dla rzędnej terenu tego punktu BL=XY w układzie Kronsztad a odczyt z GPS podaje własciwą wartość rzędnej terenu dla tego punktu w ukł. Kronsztad, ten odczyt jest dobry a potem go psujemy przliczając na ukł 65/4 , to w jakim układzie otrzymuję tę wysokość po przeliczeniu, na mapie w ukł. 65 dla tego rejonu mam takie własnie róznice (33,6m) w stosunku do wysokości przeliczonych czy to jest właściwe i do czego te pomiary mogę spożytkować albo w jaki sposób, może te wsp. tylko wczęści są w ukł. 65, a może ten mój przypadek jest jakiś przypadkowy.
Proszę wybaczyć za mój upór .........ale ja jestem tylko rzemieślnikiem.

Z poważaniem
AM

Awatar użytkownika
Jurek B.
Team
Team
Posty: 6140
Rejestracja: środa, 16 lutego 2005, 21:25

Post autor: Jurek B. » środa, 27 czerwca 2007, 08:45

A może Pan podać wszystkie współrzędne odczytane z GPS w WGS'84 - przed przeliczeniem - policzymy je i sprawdzimy o co chodzi
Pozdrawiam Jurek B.

geobiuro
______
______
Posty: 548
Rejestracja: sobota, 19 marca 2005, 14:26

Post autor: geobiuro » środa, 27 czerwca 2007, 11:22

Witam

Już podaję:

Odczyty GPS
Bw=53 09,7999 N
Lw=16 44,9464 E
Hw=69,9 mnpm
(wartość ta jest poprawna dla tego punktu w ukł Kronsztad)



Wsp. po zapisaniu w układzie 65/4 przez PPC programen cGeo
X=5793096,53
Y=3708267,67
H=36,300


Z poważaniem
AM

Awatar użytkownika
FaFaL
VIP
VIP
Posty: 2710
Rejestracja: poniedziałek, 11 lipca 2005, 14:09
Lokalizacja: Opole..Kraków
Kontakt:

Post autor: FaFaL » środa, 27 czerwca 2007, 12:24

Widocznie odbiornik poprawia sobie już wysokości na poziom morza i przesyła już te poprawione do programu. Program myśli że są to wysokości elipsoidalne WGS-84 i przelicza je na wysokości na Krasowskim (Pułkowo 42). Myślę że jest to jedyne wyjaśnienie tego objawu.
Pozdrawiam Rafał Kocierz

geobiuro
______
______
Posty: 548
Rejestracja: sobota, 19 marca 2005, 14:26

Post autor: geobiuro » środa, 27 czerwca 2007, 12:45

Witam

Ten PPc to, Mio P350 pracuje pod MWM v5.0 OS 5.1.195 a nain zainstalowane są : Auto Mapa, cGeo, może te informacje będa pomocne

Z poważaniem
AM

plotgeo
__
__
Posty: 28
Rejestracja: sobota, 26 marca 2005, 10:13

Post autor: plotgeo » środa, 27 czerwca 2007, 13:13

U mnie to samo się dzieje. Mam MIO 550

Awatar użytkownika
Jurek B.
Team
Team
Posty: 6140
Rejestracja: środa, 16 lutego 2005, 21:25

Post autor: Jurek B. » środa, 27 czerwca 2007, 20:36

To jest możliwe - dotąd nie mieliśmy do czynienia z takim GPS - dodamy taką opcje w C-GEO PPC - wyłączenie przeliczania wysokości
Pozdrawiam Jurek B.

ODPOWIEDZ