projektowanie tras
projektowanie tras
w projektowaniu tras, w opcjach wpisujemy przesunięcie niwelety względem osi trasy, a w moim przypadku to odsunięcie "pływa" raz jest 2,0m, a za chwilę 2,5m od osi i tu się pojawia problem, można podzielić na odcinki gdzie jest poszczególne odsunięcie ale problem pojawia się na przejściach pomiędzy nimi, a są częste i dość długie te przejścia, co w takim przypadku?
Re: projektowanie tras
Posłużę się odpowiedzią której udzielił Pan Jurek:
Czyli w odpowiedniej zakładce wprowadza Pan kilometraż punktów na których zmienia się odstęp oraz wartość tego odstępu - program automatycznie sobie wyinterpoluje odstęp dla wszystkich obliczanych punktówNajprościej jest w zakładce Krawędzie podać odstęp niwelety od osi dla punktów zmian przebiegu trasy podobnie jak niżej widać:
Hekt. Metr Przes.
1 50.00 2.0
3 20.00 2.5
Program uwzględni przy obliczaniu zmienny odstęp proporcjonalnie dla poszczególnych punktów krawędzi między tymi zakresami.
Trochę to zawiłe w opisywaniu ale proste w wykonaniu
Pozdrawiam Rafał Kocierz
Re: projektowanie tras
w zakładce krawędzie mogę obliczyć x,y,h odsuniętych punktów od osi przy założonym odsunięciu niwelety od osi (odsunięcie niwelety od osi jest stałe które wpisuje się w opcje) odsunięcie niwelety np 2m jeśli wpiszę tak jak podajecie:
1 50.00 2.0
3 20.00 2.5
to dostane wsp. odsunięte na km 1 50,00 o 2 m, a na 3 20,00 odsunięte o 2,5 i to się zgadza wsp. będą płynnie przechodziły ale mi nie o to chodzi ponieważ wysokości będą i tak liczone od ustalonej niwelety którą się wpisuje w opcjach, chodzi aby była możliwość liczenia tak jak wyżej ale również aby mogła niweleta płynnie przechodzić tak jak ta krawędź
1 50.00 2.0
3 20.00 2.5
to dostane wsp. odsunięte na km 1 50,00 o 2 m, a na 3 20,00 odsunięte o 2,5 i to się zgadza wsp. będą płynnie przechodziły ale mi nie o to chodzi ponieważ wysokości będą i tak liczone od ustalonej niwelety którą się wpisuje w opcjach, chodzi aby była możliwość liczenia tak jak wyżej ale również aby mogła niweleta płynnie przechodzić tak jak ta krawędź
Re: projektowanie tras
A nie może Pan również wpisać wartości w pole Przes. H.
Pozdrawiam Rafał Kocierz
Re: projektowanie tras
zakładając, że jest to góra ostatniej w-wy asfaltu to wpisując w przesunięciu H - 0,00 (zakładamy niweleta przesunięta od osi o 2,0 m w km. 0+000),
gdy to przejście kończy się w km 0+200 na 2,5 m przy zakładanym spadku 2,5% to na końcu mógłbym w przesunięciu H dać 0,50 m razy 2,5 procent ale co z punktami pośrednimi które mam policzyć co 2 metry musiałbym przeliczać różnice wysokości dla każdego przekroju a gdy są do tego zmienne spadki to zaczyna się robić dodatkowy problem
gdy to przejście kończy się w km 0+200 na 2,5 m przy zakładanym spadku 2,5% to na końcu mógłbym w przesunięciu H dać 0,50 m razy 2,5 procent ale co z punktami pośrednimi które mam policzyć co 2 metry musiałbym przeliczać różnice wysokości dla każdego przekroju a gdy są do tego zmienne spadki to zaczyna się robić dodatkowy problem
Re: projektowanie tras
Mam prosbe o super dokladne wyjasnienie problemu najlepiej z rysunkiem. Jesli mamy pomoc to dokladnie musimy wiedziec co trzeba zrobic. Probuje z tego opisu cos wywnioskowac ale pewnosci nie mam.tabarly pisze:zakładając, że jest to góra ostatniej w-wy asfaltu to wpisując w przesunięciu H - 0,00 (zakładamy niweleta przesunięta od osi o 2,0 m w km. 0+000),
gdy to przejście kończy się w km 0+200 na 2,5 m przy zakładanym spadku 2,5% to na końcu mógłbym w przesunięciu H dać 0,50 m razy 2,5 procent ale co z punktami pośrednimi które mam policzyć co 2 metry musiałbym przeliczać różnice wysokości dla każdego przekroju a gdy są do tego zmienne spadki to zaczyna się robić dodatkowy problem
pozdrawiam
grzes
grzes
Re: projektowanie tras
wstawiłem szkic z przykładowym problemem
- Załączniki
-
[Rozszerzenie tif zostało wyłączone i nie będzie dłużej wyświetlane.]
Re: projektowanie tras
To jest rzut z gory - czyli rozpatrujemy przesuniecie krawedzi w poziomie?
pozdrawiam
grzes
grzes
Re: projektowanie tras
dokładnie, wraz ze zmianą krawędzi zmienia się również położenie niwelety, najważniejszą rzeczą o jaką mi chodzi to to, że jest problem na tym przejściu z obliczeniem prawidłowej wysokości
Re: projektowanie tras
W zakladce "Krawędź" dodana została nowa kolumna "Przes. niw." - przesuniecie niwelety, gdzie mozemy dowolnie zmieniac przebieg tego przesuniecia. Prosze potestowac czy to o to chodzilo i czy wyniki sa prawidlowe. Bedziemy wdzieczni za potwierdzenie.
Nowy plik exe
Nowy plik exe
pozdrawiam
grzes
grzes
Re: projektowanie tras
Witam.
Również jestem zainteresowany tym zagadnieniem. Poruszyłem go w innym temacie "Projektowanie tras - propozycja zmian".
Zapytam inaczej.
Mamy w projektowaniu tras zakładkę punkty kontrolne. Przy pomocy tego narzędzia, możemy sprawdzić, czy dana np warstwa drogi jest wykonana prawidłowo. Wszystko jest ok gdy droga ma jedną szerokość, może mieć różne spadki poprzeczne. Problem się zaczyna gdy niweleta drogowa jest poprowadzona nie w osi jezdni tylko w "różnych" przesunięciach od osi np zwężenia pasa rozdziału. I co wtedy???
W zakładce projektowania tras, definiujemy oś drogi poprzez początek, koniec i wierzchołki. Niweletę podobnie, ale tylko w położeniu w pionowym. Propozycja aby niweletę zdefiniować w planie w postaci kilometraża i odległości od projektowanej osi w kierunku na prawa i lewo od osi.
Również jestem zainteresowany tym zagadnieniem. Poruszyłem go w innym temacie "Projektowanie tras - propozycja zmian".
Zapytam inaczej.
Mamy w projektowaniu tras zakładkę punkty kontrolne. Przy pomocy tego narzędzia, możemy sprawdzić, czy dana np warstwa drogi jest wykonana prawidłowo. Wszystko jest ok gdy droga ma jedną szerokość, może mieć różne spadki poprzeczne. Problem się zaczyna gdy niweleta drogowa jest poprowadzona nie w osi jezdni tylko w "różnych" przesunięciach od osi np zwężenia pasa rozdziału. I co wtedy???
W zakładce projektowania tras, definiujemy oś drogi poprzez początek, koniec i wierzchołki. Niweletę podobnie, ale tylko w położeniu w pionowym. Propozycja aby niweletę zdefiniować w planie w postaci kilometraża i odległości od projektowanej osi w kierunku na prawa i lewo od osi.
Re: projektowanie tras
Witam
Zastanawiamy się również nad tą zakładką Punkty kontrolowane, ale najpierw woleliśmy zrobić prostszą rzecz - Krawędzie.
Jeśli tu będzie ok, to przejdziemy do Kontrolowanych.
Zastanawiamy się również nad tą zakładką Punkty kontrolowane, ale najpierw woleliśmy zrobić prostszą rzecz - Krawędzie.
Jeśli tu będzie ok, to przejdziemy do Kontrolowanych.
Pozdrawiam Jurek B.
Re: projektowanie tras
witam, na szybko sprawdziłem i wstępnie wszystko ok
dzięki za szybką pomoc
pozdrawiam
dzięki za szybką pomoc
pozdrawiam
Re: projektowanie tras
Witam
Mam prośbę do uczestników tej dyskusji o zastanowienie się nad treścią innego wątku w tym samym temacie - jakie jest Wasze zdanie na problemy zgłaszane przez kolegę walklim
Mam prośbę do uczestników tej dyskusji o zastanowienie się nad treścią innego wątku w tym samym temacie - jakie jest Wasze zdanie na problemy zgłaszane przez kolegę walklim
Pozdrawiam Jurek B.