Dokładności metodami GPS

Dyskusje na dowolne tematy "około-geodezyjne". Zapraszamy !
marcinn
VIP
VIP
Posty: 741
Rejestracja: czwartek, 7 marca 2013, 12:52
Lokalizacja: oświęcim

Dokładności metodami GPS

Post autor: marcinn »

Drążę temat od jakiegoś czasu i zastanawiam się nad dokładnościami wyznaczania punktów metodą precyzyjnego pozycjonowania. Rozpatruję tu technikę kinematyczną RTN ( z metod kinematycznych chyba najlepsza, jeżeli posiadamy tylko jeden odbiornik). Kilka lat temu na studiach opracowywaliśmy wyznaczenie dokładności punktów, ale trybu postprocessingu. Zresztą już nie pamiętam jak to leciało.... Ale chodzi mi tu o zagadnienie, jak obliczyć błąd położenia punktu (syt i wys) przy technice RTN? Myślałem, żeby wziąć plik z pomiaru np. rw5, wrzucić go do c-geo, do modułu "wyrównanie ścisłe 3d i gnss" i tam można by obliczyć błąd położenia?
Chciałbym dodać, że nie oczekuję tutaj odpowiedzi krok po kroku. Chciałbym przeanalizować to zagadnienie. Jeżeli ktoś podsunie pomysł na artykuł, książkę to będę wdzięczny. Chciałbym też sobie przypomnieć zagadnienia odnośnie wyrównywania metodą najmniejszych kwadratów.

Edit: wrzuciłem plik RW5 do wyrównania i błędów mh nie miałem większych niż 2cm. Czyli można z tego wnioskować, że gdyby to była mierzona np. studzienka kanalizacyjna, to można przyjąć taki pomiar wysokościowy do zasobu ?
Jakub Kwinta
_____
_____
Posty: 342
Rejestracja: niedziela, 2 grudnia 2012, 19:55

Re: Dokładności metodami GPS

Post autor: Jakub Kwinta »

marcinn pisze:Edit: wrzuciłem plik RW5 do wyrównania i błędów mh nie miałem większych niż 2cm. Czyli można z tego wnioskować, że gdyby to była mierzona np. studzienka kanalizacyjna, to można przyjąć taki pomiar wysokościowy do zasobu ?
I tutaj zdanie niestety są podzielone. O ile chodzi o współrzędne x i y sprawa jest jasna. Stacje referencyjne ASG są zaliczone do podstawowej poziomej osnowy kraju. O ile dobrze kojarzę niestety stacji tych nie zaliczono do podstawowej osnowy wysokościowej.
Awatar użytkownika
Krzysiek Opole
____
____
Posty: 160
Rejestracja: czwartek, 31 marca 2005, 09:34
Lokalizacja: Opole

Re: Dokładności metodami GPS

Post autor: Krzysiek Opole »

Zobacz kolego, na ilu stacjach referencyjnych zostały wymienione anteny i odbiorniki :D tylko dziwnie ich współrzędne X Y Z nie uległy zmianie. I teraz pytanie :D na podstawie jakich współrzędnych są generowane stacje wirtualne ?
hasan
___
___
Posty: 89
Rejestracja: niedziela, 24 czerwca 2007, 20:32

Re: Dokładności metodami GPS

Post autor: hasan »

Moim zdaniem istotny jest też tutaj model geoidy, w oparciu o który otrzymujemy wysokości.

pozdrawiam
Mariusz
marcinn
VIP
VIP
Posty: 741
Rejestracja: czwartek, 7 marca 2013, 12:52
Lokalizacja: oświęcim

Re: Dokładności metodami GPS

Post autor: marcinn »

Krzysiek Opole pisze:na podstawie jakich współrzędnych są generowane stacje wirtualne ?
Po otrzymaniu przybliżonej pozycji naszego odbiornika GNSS przez wiadomość NMEA GGA, system obliczeniowy tworzy wirtualną stację referencyjną w pobliżu odbiornika i dla niej wylicza poprawki, które są następnie przesyłane tak jakby pochodziły z pojedynczej stacji referencyjnej. Aby dokonać obliczeń system obliczeniowy pobiera i interpoluje poprawki z kilku otaczających użytkownika fizycznych stacji referencyjnych.

I tutaj zdanie niestety są podzielone. O ile chodzi o współrzędne x i y sprawa jest jasna. Stacje referencyjne ASG są zaliczone do podstawowej poziomej osnowy kraju. O ile dobrze kojarzę niestety stacji tych nie zaliczono do podstawowej osnowy wysokościowej.
Zgadza się, ale podstawowa fundamentalna osnowa pozioma, ma także wyznaczone wsp. wysokościowe z błędem średnim położenia punktu nie mniejszym niż 0.02m (czyli spełnia warunki wykonywania pomiarów wysokościowych uzbr. kan. )

Więc wydaje mi się, że pomiar uzbr. kan. byłby możliwy (ze wzgl. na dokładność osnowy) i teraz kwestia z jakim błędem jest wykonywany pomiar wysokości? W module chyba nie da się tego w jednoznaczny sposób wyliczyć- jest kilka wartości błędów wprowadzanych "z palca" (wartości szacunkowe podane są na stronie cgeo wiki).

Zostaje też kwestia systemów innych niż ASG. Np. sieć TPI ma stacje ref. włączone do zasobu jako osnowa szczegółowa (więc wydaje mi się, że korzystając z tego systemu pomiar wysokościowy nie będzie możliwy). Nadowski nie podaje na stronie żadnych informacji o przyjęciu do zasobu...

Wygląda na to, że nie można w sposób jednoznaczny udowodnić, że dany pomiar został wykonany z wymaganą dokładnością?
Awatar użytkownika
MarekOtt
VIP
VIP
Posty: 1300
Rejestracja: piątek, 30 grudnia 2005, 14:20
Lokalizacja: Strzelce Op.

Re: Dokładności metodami GPS

Post autor: MarekOtt »

marcinn pisze:
Krzysiek Opole pisze:na podstawie jakich współrzędnych są generowane stacje wirtualne ?
Po otrzymaniu przybliżonej pozycji naszego odbiornika GNSS przez wiadomość NMEA GGA, system obliczeniowy tworzy wirtualną stację referencyjną w pobliżu odbiornika i dla niej wylicza poprawki, które są następnie przesyłane tak jakby pochodziły z pojedynczej stacji referencyjnej. Aby dokonać obliczeń system obliczeniowy pobiera i interpoluje poprawki z kilku otaczających użytkownika fizycznych stacji referencyjnych.

I tutaj zdanie niestety są podzielone. O ile chodzi o współrzędne x i y sprawa jest jasna. Stacje referencyjne ASG są zaliczone do podstawowej poziomej osnowy kraju. O ile dobrze kojarzę niestety stacji tych nie zaliczono do podstawowej osnowy wysokościowej.
Zgadza się, ale podstawowa fundamentalna osnowa pozioma, ma także wyznaczone wsp. wysokościowe z błędem średnim położenia punktu nie mniejszym niż 0.02m (czyli spełnia warunki wykonywania pomiarów wysokościowych uzbr. kan. )

Więc wydaje mi się, że pomiar uzbr. kan. byłby możliwy (ze wzgl. na dokładność osnowy) i teraz kwestia z jakim błędem jest wykonywany pomiar wysokości? W module chyba nie da się tego w jednoznaczny sposób wyliczyć- jest kilka wartości błędów wprowadzanych "z palca" (wartości szacunkowe podane są na stronie cgeo wiki).

Zostaje też kwestia systemów innych niż ASG. Np. sieć TPI ma stacje ref. włączone do zasobu jako osnowa szczegółowa (więc wydaje mi się, że korzystając z tego systemu pomiar wysokościowy nie będzie możliwy). Nadowski nie podaje na stronie żadnych informacji o przyjęciu do zasobu...

Wygląda na to, że nie można w sposób jednoznaczny udowodnić, że dany pomiar został wykonany z wymaganą dokładnością?
Praktycznie wszystkie stacje sieci NadowskiNET zostały włączone do zasobu i z tego co wiem posiadają także H w zasobie, dowiązaną do osnowy wysokościowej metodą bezpośrednią. Być może zdarzają się jakieś pojedyncze stacje jeszcze niedodane, ale to na prawdę jednostki ;).
ODPOWIEDZ