Opracowanie trasy drogowej
Opracowanie trasy drogowej
Witam
Proszę o pomoc w opracowaniu trasy drogowej opisanej jak w załączniku.
Z góry dzieki
Proszę o pomoc w opracowaniu trasy drogowej opisanej jak w załączniku.
Z góry dzieki
- Załączniki
-
- trasa.jpg (67.02 KiB) Przejrzano 3985 razy
Re: Opracowanie trasy drogowej
Witam
Proszę do zakładki Trasa wprowadzić współrzędne punktów W1, W2, W3 i W4, dla punktu W2 podać promień R=114, dla punktu W3, promień R=300.
Zachęcam do czytania instrukcji i przeglądania przykładów zadań dostępnych na płycie instalacyjnej.
Proszę do zakładki Trasa wprowadzić współrzędne punktów W1, W2, W3 i W4, dla punktu W2 podać promień R=114, dla punktu W3, promień R=300.
Zachęcam do czytania instrukcji i przeglądania przykładów zadań dostępnych na płycie instalacyjnej.
Pozdrawiam Jurek B.
Re: Opracowanie trasy drogowej
Z rysunku wynika że, odcinek w2-w3 nie jest prostą. Brak wierzchołka dla łuku R=9120.
Z poważaniem flFL
Re: Opracowanie trasy drogowej
Moduł projektowania tras nie zawsze daje pożądane efekty jeśli w założeniu od razu z pierwszego punktu zaczyna się łuk (program sam oblicza potrzebną długość łuku). Kolumny gdzie można wpisać długość klotoid i łuku służą bardziej dla określenia proporcji np. 1-2-1. Trasa także kończy się krzywą co również może powodować problemy.
By uniknąć problemów przesunąłbym W1 do tyłu po prostej W1-W2 oraz W4 do tyłu po prostej W3-W4. Przydałoby się również zdefiniowanie dodatkowego wierzchołka między W2 a W3 jak to już kolega napisał wyżej.
By uniknąć problemów przesunąłbym W1 do tyłu po prostej W1-W2 oraz W4 do tyłu po prostej W3-W4. Przydałoby się również zdefiniowanie dodatkowego wierzchołka między W2 a W3 jak to już kolega napisał wyżej.
"Using no way as way to having no limitation as limitation" Bruce Lee
Re: Opracowanie trasy drogowej
Dzięki za sugestie.
Wydaje mi się, że między wierzchołkami W2 i W3 nie ma łuku o promieniu 9120 (jak sugeruje IfLF). W projektach które mam, zawsze w ten sposób był opisany stosunek klotoidy do łuku kołowego. Dlatego wydaje mi się, że w tym miejscu są dwie niesymetryczne klotoidy ale nie wiem jak wpiać coś takiego.
pozdr
Wydaje mi się, że między wierzchołkami W2 i W3 nie ma łuku o promieniu 9120 (jak sugeruje IfLF). W projektach które mam, zawsze w ten sposób był opisany stosunek klotoidy do łuku kołowego. Dlatego wydaje mi się, że w tym miejscu są dwie niesymetryczne klotoidy ale nie wiem jak wpiać coś takiego.
pozdr
Re: Opracowanie trasy drogowej
Istnieje anachroniczny sposób tworzenia osobnych stycznych dla łuku kołowego i osobnych stycznych dla krzywych przejściowych, jednak zawsze są one równoległe do prostych łączących sąsiednie wierzchołki. W tym przypadku jest wyraźne załamanie trasy. a brak jest wierzchołka. Co to jest RL=9120 czy RL=15000 nie wiem. L sugeruje że, jest to krzywa przejściowa.
Z poważaniem flFL
Re: Opracowanie trasy drogowej
Witam
Przyznam że dość ciekawy przypadek RL=xxxxxxx to jest iloczyn R i L (czyli długość klotoidy i promienia docelowego) a mówiąc jeszcze prościej jest to a^2 (co to parametr "a" raczej mówić nie trzeba ).
Przyznam że dość ciekawy przypadek RL=xxxxxxx to jest iloczyn R i L (czyli długość klotoidy i promienia docelowego) a mówiąc jeszcze prościej jest to a^2 (co to parametr "a" raczej mówić nie trzeba ).
Pozdrawiam Rafał Kocierz
Re: Opracowanie trasy drogowej
bym zapomniał... istnieje duże prawdopodobieństwo że ta klotoida środkowa wcale nie zaczyna się od R=nieskończoność (jak to wszystkich w szkole uczą) ale zaczyna się od konkretnego promienia i kończy się na konkretnym promieniu ostatnimi czasy projektanci mają fantazję
Pozdrawiam Rafał Kocierz
Re: Opracowanie trasy drogowej
Łuku nie ma ale jest klotoida więc by program dobrze policzył trzeba dodatkowy wierzchołek obliczyć. Spróbowałbym przy tym wierzchołku wpisać promień początkowy (114) a w kolumnach stosunków wpisać 1-0-0. Nie miałem jeszcze takiego przypadku więc trudno powiedzieć czy się uda.jacenty pisze:Dzięki za sugestie.
Wydaje mi się, że między wierzchołkami W2 i W3 nie ma łuku o promieniu 9120 (jak sugeruje IfLF). W projektach które mam, zawsze w ten sposób był opisany stosunek klotoidy do łuku kołowego. Dlatego wydaje mi się, że w tym miejscu są dwie niesymetryczne klotoidy ale nie wiem jak wpiać coś takiego.
pozdr
"Using no way as way to having no limitation as limitation" Bruce Lee
Re: Opracowanie trasy drogowej
Łuku nie ma ale jest klotoida więc by program dobrze policzył trzeba dodatkowy wierzchołek obliczyć. Spróbowałbym przy tym wierzchołku wpisać promień początkowy (114) a w kolumnach stosunków wpisać 1-0-0. Nie miałem jeszcze takiego przypadku więc trudno powiedzieć czy się uda.
a według mnie pupa wyjdzie ale to tylko moje prywatne zdanie i mogę się nie znać
Pozdrawiam Rafał Kocierz
Re: Opracowanie trasy drogowej
Też tak myślę i proponuję zwrócić się do projektanta " co autor miał na myśli ? ".FaFaL pisze:a według mnie pupa wyjdzie ale to tylko moje prywatne zdanie i mogę się nie znać
Z poważaniem flFL
Re: Opracowanie trasy drogowej
@ lfLF Nie wiem czy aż do projektanta, myślę że autor tego wątku dostał dokumentację projektową z której jasno wynika co jest co.
Z załączonego rysunku wnioskuję, że wierzchołek W-2 jest wyokrąglony jedynie łukiem kołowym, zaś wierzchołek W-3 jest wyokrąglony łukiem kołowym i klotoidą z jednej strony. Zaś pomiędzy km135.85, a km185.45 jest klotoida która zaczyna się od promienia 114 a kończy na 300 (oba punkty należy potraktować jako wierzchołki -tak będzie prościej- albo próbować je samemu wyliczyć dla kontroli - wersja hard). W sumie zadanie jest do policzenia, choć przyznam że nie z automatu. Oczywiście moja teoria jest błędna jeśli w rysunku jest coś sknocone (np. dokąd dochodzą końce stycznych.
Z załączonego rysunku wnioskuję, że wierzchołek W-2 jest wyokrąglony jedynie łukiem kołowym, zaś wierzchołek W-3 jest wyokrąglony łukiem kołowym i klotoidą z jednej strony. Zaś pomiędzy km135.85, a km185.45 jest klotoida która zaczyna się od promienia 114 a kończy na 300 (oba punkty należy potraktować jako wierzchołki -tak będzie prościej- albo próbować je samemu wyliczyć dla kontroli - wersja hard). W sumie zadanie jest do policzenia, choć przyznam że nie z automatu. Oczywiście moja teoria jest błędna jeśli w rysunku jest coś sknocone (np. dokąd dochodzą końce stycznych.
Pozdrawiam Rafał Kocierz
Re: Opracowanie trasy drogowej
Jeżeli LR=9120 to L dla R=114 wynosi 80m.
Jeżeli LR=9120 to L dla R=300 wynosi 30.40m
km 185.45 - 135.85 = 49.60m klotoidy, coś tu nie gra.
Oczywiście że, mając wspólrzędne poczatku i końca trasy oraz wierzchołków i kąty zwrotu stycznych na w2 i w3 można to policzyć. Ale czy o to chodzi?. Coraz częściej projekty drogowe są rysowane - nie wyliczane i tu jest problem.
Jeżeli LR=9120 to L dla R=300 wynosi 30.40m
km 185.45 - 135.85 = 49.60m klotoidy, coś tu nie gra.
Oczywiście że, mając wspólrzędne poczatku i końca trasy oraz wierzchołków i kąty zwrotu stycznych na w2 i w3 można to policzyć. Ale czy o to chodzi?. Coraz częściej projekty drogowe są rysowane - nie wyliczane i tu jest problem.
Z poważaniem flFL
Re: Opracowanie trasy drogowej
Bo to nie tak... te długości które wyliczasz są liczone od miejsca w którym klotoida ma krzywiznę równą zero (promień nieskończony), czyli ich różnica jest równa długości wstawionego odcinkalfLF pisze:Jeżeli LR=9120 to L dla R=114 wynosi 80m.
Jeżeli LR=9120 to L dla R=300 wynosi 30.40m
km 185.45 - 135.85 = 49.60m klotoidy, coś tu nie gra.
A policzyć to też się da, ale jest to dość skomplikowane , no może zwykłe zadanie z klotoidą oceniłbym na 3.5, a takie jak na rysunku coś około 6.0 (oczywiście bez podpowiedzi w postaci współrzędnych dodatkowych wierzchołków - buahahaha)
Pozdrawiam Rafał Kocierz
Re: Opracowanie trasy drogowej
Mieczysław Lipiński " Tablice do tyczenia krzywych " strona 43
Cytat:
" Jeżeli dwa okręgi R1 i R2 leżą obok siebie lub przecinają się, to połączenie ich jednym łukiem klotoidy jest niemożliwe. Stosujemy wtedy większy okrąg pomocniczy R3 obejmujący oba okręgi R1 i R2. Przy pomocy jednego łuku klotoidy a1 łączymy okrąg R1 i R3, a następnie przy pomocy drugiego łuku klotoidy a2 łączymy okrąg R3 i R2."
Tyle teorii.
Rozmawiamy na forum dot. C-GEO. Mamy wpisać parametry poszczególnych załamań osi drogi do programu i wykonać wszystkie obliczenia potrzebne do wytyczenia trasy.
Cytat:
" Jeżeli dwa okręgi R1 i R2 leżą obok siebie lub przecinają się, to połączenie ich jednym łukiem klotoidy jest niemożliwe. Stosujemy wtedy większy okrąg pomocniczy R3 obejmujący oba okręgi R1 i R2. Przy pomocy jednego łuku klotoidy a1 łączymy okrąg R1 i R3, a następnie przy pomocy drugiego łuku klotoidy a2 łączymy okrąg R3 i R2."
Tyle teorii.
Rozmawiamy na forum dot. C-GEO. Mamy wpisać parametry poszczególnych załamań osi drogi do programu i wykonać wszystkie obliczenia potrzebne do wytyczenia trasy.
Z poważaniem flFL
Re: Opracowanie trasy drogowej
Wprost NIE DA SIĘ tego wprowadzić do C-GEO, ale wykorzystując pewne obliczenia pośrednie można to wprowadzić do programu i obliczyć (kiedyś tworzyłem takie zadania dla jednego z forumowiczów przy dosyć podobnym zagadnieniu) - tyle w temacie praktyki.
A przy okazji, ten cytat nie do końca się odnosi do przedstawionej sytuacji ponieważ wydaje mi się że okręgi się nie przecinają ani nie leżą obok siebie - tyle w kwestii teorii
A przy okazji, ten cytat nie do końca się odnosi do przedstawionej sytuacji ponieważ wydaje mi się że okręgi się nie przecinają ani nie leżą obok siebie - tyle w kwestii teorii
Pozdrawiam Rafał Kocierz
Re: Opracowanie trasy drogowej
Jak się nie spróbuje to na pewno nie wyjdzie.FaFaL pisze:Łuku nie ma ale jest klotoida więc by program dobrze policzył trzeba dodatkowy wierzchołek obliczyć. Spróbowałbym przy tym wierzchołku wpisać promień początkowy (114) a w kolumnach stosunków wpisać 1-0-0. Nie miałem jeszcze takiego przypadku więc trudno powiedzieć czy się uda.
a według mnie pupa wyjdzie ale to tylko moje prywatne zdanie i mogę się nie znać
"Using no way as way to having no limitation as limitation" Bruce Lee
Re: Opracowanie trasy drogowej
Co racja to racjaJak się nie spróbuje to na pewno nie wyjdzie.
Pozdrawiam Rafał Kocierz