Strona 1 z 1

Opracowanie trasy drogowej

: 26 lip 2011, 13:27
autor: jacenty
Witam
Proszę o pomoc w opracowaniu trasy drogowej opisanej jak w załączniku.


Z góry dzieki

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 26 lip 2011, 21:46
autor: Jurek B.
Witam
Proszę do zakładki Trasa wprowadzić współrzędne punktów W1, W2, W3 i W4, dla punktu W2 podać promień R=114, dla punktu W3, promień R=300.
Zachęcam do czytania instrukcji i przeglądania przykładów zadań dostępnych na płycie instalacyjnej.

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 27 lip 2011, 09:24
autor: lfLF
Z rysunku wynika że, odcinek w2-w3 nie jest prostą. Brak wierzchołka dla łuku R=9120.

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 27 lip 2011, 10:25
autor: Igor
Moduł projektowania tras nie zawsze daje pożądane efekty jeśli w założeniu od razu z pierwszego punktu zaczyna się łuk (program sam oblicza potrzebną długość łuku). Kolumny gdzie można wpisać długość klotoid i łuku służą bardziej dla określenia proporcji np. 1-2-1. Trasa także kończy się krzywą co również może powodować problemy.
By uniknąć problemów przesunąłbym W1 do tyłu po prostej W1-W2 oraz W4 do tyłu po prostej W3-W4. Przydałoby się również zdefiniowanie dodatkowego wierzchołka między W2 a W3 jak to już kolega napisał wyżej.

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 07:36
autor: jacenty
Dzięki za sugestie.
Wydaje mi się, że między wierzchołkami W2 i W3 nie ma łuku o promieniu 9120 (jak sugeruje IfLF). W projektach które mam, zawsze w ten sposób był opisany stosunek klotoidy do łuku kołowego. Dlatego wydaje mi się, że w tym miejscu są dwie niesymetryczne klotoidy ale nie wiem jak wpiać coś takiego.

pozdr

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 08:51
autor: lfLF
Istnieje anachroniczny sposób tworzenia osobnych stycznych dla łuku kołowego i osobnych stycznych dla krzywych przejściowych, jednak zawsze są one równoległe do prostych łączących sąsiednie wierzchołki. W tym przypadku jest wyraźne załamanie trasy. a brak jest wierzchołka. Co to jest RL=9120 czy RL=15000 nie wiem. L sugeruje że, jest to krzywa przejściowa.

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 09:43
autor: FaFaL
Witam
Przyznam że dość ciekawy przypadek :) RL=xxxxxxx to jest iloczyn R i L (czyli długość klotoidy i promienia docelowego) a mówiąc jeszcze prościej jest to a^2 (co to parametr "a" raczej mówić nie trzeba :) ).

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 09:47
autor: FaFaL
bym zapomniał... istnieje duże prawdopodobieństwo że ta klotoida środkowa wcale nie zaczyna się od R=nieskończoność (jak to wszystkich w szkole uczą) ale zaczyna się od konkretnego promienia i kończy się na konkretnym promieniu :) ostatnimi czasy projektanci mają fantazję :)

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 13:19
autor: Igor
jacenty pisze:Dzięki za sugestie.
Wydaje mi się, że między wierzchołkami W2 i W3 nie ma łuku o promieniu 9120 (jak sugeruje IfLF). W projektach które mam, zawsze w ten sposób był opisany stosunek klotoidy do łuku kołowego. Dlatego wydaje mi się, że w tym miejscu są dwie niesymetryczne klotoidy ale nie wiem jak wpiać coś takiego.

pozdr
Łuku nie ma ale jest klotoida więc by program dobrze policzył trzeba dodatkowy wierzchołek obliczyć. Spróbowałbym przy tym wierzchołku wpisać promień początkowy (114) a w kolumnach stosunków wpisać 1-0-0. Nie miałem jeszcze takiego przypadku więc trudno powiedzieć czy się uda.

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 15:39
autor: FaFaL
Łuku nie ma ale jest klotoida więc by program dobrze policzył trzeba dodatkowy wierzchołek obliczyć. Spróbowałbym przy tym wierzchołku wpisać promień początkowy (114) a w kolumnach stosunków wpisać 1-0-0. Nie miałem jeszcze takiego przypadku więc trudno powiedzieć czy się uda.

a według mnie pupa wyjdzie ;) ale to tylko moje prywatne zdanie i mogę się nie znać :)

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 19:54
autor: lfLF
FaFaL pisze:
a według mnie pupa wyjdzie ;) ale to tylko moje prywatne zdanie i mogę się nie znać :)
Też tak myślę i proponuję zwrócić się do projektanta " co autor miał na myśli ? ".

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 20:28
autor: FaFaL
@ lfLF Nie wiem czy aż do projektanta, myślę że autor tego wątku dostał dokumentację projektową z której jasno wynika co jest co.

Z załączonego rysunku wnioskuję, że wierzchołek W-2 jest wyokrąglony jedynie łukiem kołowym, zaś wierzchołek W-3 jest wyokrąglony łukiem kołowym i klotoidą z jednej strony. Zaś pomiędzy km135.85, a km185.45 jest klotoida która zaczyna się od promienia 114 a kończy na 300 (oba punkty należy potraktować jako wierzchołki -tak będzie prościej- albo próbować je samemu wyliczyć dla kontroli - wersja hard). W sumie zadanie jest do policzenia, choć przyznam że nie z automatu. Oczywiście moja teoria jest błędna jeśli w rysunku jest coś sknocone (np. dokąd dochodzą końce stycznych.

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 21:08
autor: lfLF
Jeżeli LR=9120 to L dla R=114 wynosi 80m.
Jeżeli LR=9120 to L dla R=300 wynosi 30.40m
km 185.45 - 135.85 = 49.60m klotoidy, coś tu nie gra.
Oczywiście że, mając wspólrzędne poczatku i końca trasy oraz wierzchołków i kąty zwrotu stycznych na w2 i w3 można to policzyć. Ale czy o to chodzi?. Coraz częściej projekty drogowe są rysowane - nie wyliczane i tu jest problem.

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 21:19
autor: FaFaL
lfLF pisze:Jeżeli LR=9120 to L dla R=114 wynosi 80m.
Jeżeli LR=9120 to L dla R=300 wynosi 30.40m
km 185.45 - 135.85 = 49.60m klotoidy, coś tu nie gra.
Bo to nie tak... te długości które wyliczasz są liczone od miejsca w którym klotoida ma krzywiznę równą zero (promień nieskończony), czyli ich różnica jest równa długości wstawionego odcinka :)
A policzyć to też się da, ale jest to dość skomplikowane :), no może zwykłe zadanie z klotoidą oceniłbym na 3.5, a takie jak na rysunku coś około 6.0 ;) (oczywiście bez podpowiedzi w postaci współrzędnych dodatkowych wierzchołków - buahahaha)

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 22:15
autor: lfLF
Mieczysław Lipiński " Tablice do tyczenia krzywych " strona 43
Cytat:
" Jeżeli dwa okręgi R1 i R2 leżą obok siebie lub przecinają się, to połączenie ich jednym łukiem klotoidy jest niemożliwe. Stosujemy wtedy większy okrąg pomocniczy R3 obejmujący oba okręgi R1 i R2. Przy pomocy jednego łuku klotoidy a1 łączymy okrąg R1 i R3, a następnie przy pomocy drugiego łuku klotoidy a2 łączymy okrąg R3 i R2."
Tyle teorii.
Rozmawiamy na forum dot. C-GEO. Mamy wpisać parametry poszczególnych załamań osi drogi do programu i wykonać wszystkie obliczenia potrzebne do wytyczenia trasy.

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 28 lip 2011, 22:25
autor: FaFaL
Wprost NIE DA SIĘ tego wprowadzić do C-GEO, ale wykorzystując pewne obliczenia pośrednie można to wprowadzić do programu i obliczyć (kiedyś tworzyłem takie zadania dla jednego z forumowiczów przy dosyć podobnym zagadnieniu) - tyle w temacie praktyki.
A przy okazji, ten cytat nie do końca się odnosi do przedstawionej sytuacji ponieważ wydaje mi się że okręgi się nie przecinają ani nie leżą obok siebie - tyle w kwestii teorii ;)

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 29 lip 2011, 08:54
autor: Igor
FaFaL pisze:
Łuku nie ma ale jest klotoida więc by program dobrze policzył trzeba dodatkowy wierzchołek obliczyć. Spróbowałbym przy tym wierzchołku wpisać promień początkowy (114) a w kolumnach stosunków wpisać 1-0-0. Nie miałem jeszcze takiego przypadku więc trudno powiedzieć czy się uda.

a według mnie pupa wyjdzie ;) ale to tylko moje prywatne zdanie i mogę się nie znać :)
Jak się nie spróbuje to na pewno nie wyjdzie.

Re: Opracowanie trasy drogowej

: 29 lip 2011, 09:05
autor: FaFaL
Jak się nie spróbuje to na pewno nie wyjdzie.
Co racja to racja