Geodetom, którzy potrzebują dostępu do bazy prac geodezyjnych w trybie dostępu sieciowego, zalecamy korzystanie z aplikacji Softline – GeoOrganizer. Aplikacja może działać niezależnie od C-GEO, ale także może być zintegrowana z C-GEO. Korzystający z programu GeoOrganizer na wielu komputerach w sieci mogą jednocześnie umieszczać i korzystać z dokumentów w bazie prac geodezyjnych, z zachowaniem reguł dostępu według nadanych im uprawnień przez administratora aplikacji. Licencja na aplikację umożliwia instalację na wielu komputerach w firmie, bez konieczności zakupu kolejnych stanowisk.
Geodetom, którzy potrzebują dostępu do bazy prac geodezyjnych w trybie dostępu sieciowego, zalecamy korzystanie z aplikacji Softline – GeoOrganizer. Aplikacja może działać niezależnie od C-GEO, ale także może być zintegrowana z C-GEO. Korzystający z programu GeoOrganizer na wielu komputerach w sieci mogą jednocześnie umieszczać i korzystać z dokumentów w bazie prac geodezyjnych, z zachowaniem reguł dostępu według nadanych im uprawnień przez administratora aplikacji. Licencja na aplikację umożliwia instalację na wielu komputerach w firmie, bez konieczności zakupu kolejnych stanowisk.
Dla geodety korzystającego z pojedynczej licencji C-GEO, który nie potrzebuje działającego na wielu komputerach w sieci oprogramowania do zarządzania danymi prac geodezyjnych, przygotowaliśmy moduł Operatu elektronicznego dostępny bezpośrednio w C-GEO.
Oba rozwiązania umożliwiają, oprócz gromadzenia informacji o pracach geodezyjnych, utworzenie
z wielu dokumentów, pochodzących z różnych źródeł (także z raportów i formularzy mapowych
z C-GEO) elektronicznego operatu technicznego w jednolicie zanumerowanym pliku PDF, który po nadaniu podpisu elektronicznego może być przekazany do ODGiK.
Poniżej przedstawiamy funkcjonalność nowego modułu do C-GEO – Elektronicznego operatu.
Podstawa prawna
Rozporządzenie Ministra Rozwoju z 18.08.2020 r. w sprawie standardów technicznych wykonywania geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych…:
§ 35. 1. Dokumentację zawierającą wyniki geodezyjnych pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych powstałą w wyniku prac geodezyjnych podlegających obowiązkowi zgłoszenia do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej oraz wyniki opracowania tych pomiarów kompletuje się w postaci operatu technicznego i przekazuje do organu łącznie z plikami danych służących do aktualizacji odpowiednich baz danych zasobu.
2. Operat techniczny sporządza się w postaci elektronicznej w formacie pliku PDF podpisanego przez kierownika prac geodezyjnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1173) kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym.
Krótki przegląd funkcji modułu na Youtubie
Zakładanie nowej pracy w module Operatu elektronicznego możliwe jest po wywołaniu w C-GEO menu Narzędzia – Operat elektroniczny:
![]() |
![]() |
|
Dla pracy można określić jej identyfikator, skonfigurować zasady jego autonumeracji. |
Wprowadzanie danych, np. lokalizacja pracy, dane zleceniodawcy, kierownika prac, status pracy, terminy, identyfikator zgłoszenia, informacje o szczegółach pracy, dane działek, elementy kosztorysu…:
Do pracy można dodawać dokumenty, pliki, linki do plików (lokalne i sieciowe), w różnych formatach:
Elementami ostatecznego dokumentu Operatu elektronicznego w formacie PDF mogą być:
- dokumenty w formacie PDF zgromadzone w danych pracy,
- dokumenty zeskanowane do PDF przy użyciu skanera i funkcji skanowania w module,
- wyniki obliczeń (z menu Raporty w C-GEO),
- formularze z C-GEO (z menu Mapa-Formularz),
- dokumenty utworzone w samym module Operatu elektronicznego (z szablonów dostępnych
i tworzonych z menu Słowniki-Szablony druków),
Jeśli do operatu elektronicznego mają trafić dokumenty w innych formatach, np. pliki DOCX, XLS, DXF, TIFF, to mimo, że mogą być dołączone do listy dokumentów w danej pracy geodezyjnej w module Operat elektroniczny, muszą w ich źródłowych aplikacjach (np. MS WORD, EXCEL, AutoCAD, itd.) zostać wyeksportowane do formatu PDF, lub wydrukowane za pomocą wirtualnej drukarki (np. Microsoft Print to PDF, PDFCreator, itp.) do pliku PDF:
![]() |
![]() |
Przypisanie projektu C-GEO do pracy
Przypisanie projektu do pracy – realizuje się przy pierwszym przekazaniu dokumentu w module Raporty lub w Mapa-Formularz – kliknięcie w ikonkę „Zapisz do operatu”. Przypisanie to może być także ustalone lub zmienione w późniejszym czasie.
Po wciśnięciu przycisku Prace, pojawia się lista dostępnych prac geodezyjnych, z których należy wskazać tę, do której ma być przypisany bieżący projekt, a jednocześnie wybrany raport zostanie dodany do listy dokumentów tej pracy pod nazwą zgodną z nazwą raportu lub podaną przez użytkownika:
Jeśli w module Raporty zostaną podświetlone kolejne raporty - mogą być także zapisane do operatu po wywołaniu funkcji Podgląd wydruku i menu Zapisz do operatu elektronicznego.
Edycja pracy geodezyjnej
Założona praca geodezyjna może być zawsze modyfikowana w menu C-GEO – Narzędzia – Operat elektroniczny.
Edycja pracy może polegać na dodaniu, np. daty planowanego zakończenia pracy, wczytaniu danych działek, punktów i osób ze zbioru EGiB w GML w celu generowania korespondencji, lub innych raportów w module (zawiadomienia, informacje, itp.).
Poprzez powiązanie z kalendarzem Google (menu Opcje-Kalendarz Google), można dodawać dla poszczególnych prac ważne terminy, np. spotkań, prac czy innych działań w określonym dniu – zakładka Terminarz. Powiadomienia te mogą być sygnalizowane automatycznie, po zaznaczeniu odpowiedniej opcji.
Do bieżącej pracy można wystawiać faktury z edytowalnych wzorców, generować pliki JPK VAT, zestawienia faktur.
Prace, w których zbliża się planowany termin zakończenia są wyświetlane dodatkowo na odrębnej liście .
Jeśli podana jest lokalizacja pracy (przez wybór z listy obrębów, lub kod TERYT), albo do pracy dodane są działki z GML, można wyświetlić ich lokalizację na odrębnej mapie lub na mapie Google:
![]() |
![]() |
Na mapie Google można także wyświetlić lokalizacje wybranych prac geodezyjnych:
Gdy określono lokalizację pracy geodezyjnej, można również szybko wywołać właściwy portal geodety, dzięki wbudowanemu powiązaniu wszystkich portali geodety w Polsce z ich lokalizacją – tu przykład
z pracą w lokalizacji – gmina Łańcut:
Kompletowanie dokumentów w Operacie elektronicznym odbywa się w zakładce Dokumenty dołączone do pracy. Umieszczone tam dokumenty, po ich zaznaczeniu, mogą być dołączone do zakładki Operat przez funkcję Kopiuj do operatu:
Generowanie dokumentu operatu w jednym pliku PDF
Po przejściu do zakładki Operat można przeglądać, usuwać i ustalać kolejność w końcowym pliku operatu umieszczonych tam dokumentów PDF. Jest tam również możliwość dodawania dokumentów PDF bezpośrednio do tej zakładki, z pominięciem zakładki Dokumenty dołączone do pracy.
W opcjach zakładki dostępne są funkcje:
- generowania jednolitej numeracji stron, nagłówków,
- dodania strony tytułowej (której treść można tam ustalić),
- wygenerowania automatycznego spisu treści (w postaci zakresu stron dla poszczególnych rozdziałów, lub numeracji pierwszych stron rozdziałów)
- włączenia wywołania okna podpisu elektronicznego dokumentu operatu.
Wybrane dokumenty można wcześniej scalić w jeden plik PDF (niezależnie od scalenia podczas generowania operatu).
Aby wygenerować elektroniczny operat w PDF należy zaznaczyć wszystkie lub wybrane dokumenty i wywołać generowanie operatu:
Widok przykładowy gotowego operatu przygotowanego w module Elektronicznego Operatu, otwartego w aplikacji Adobe Acrobat Reader ze stroną tytułową, spisem treści i organizacją zakładek (przeglądem rodzajów dokumentów):
Moduł elektronicznego operatu jest dostępny w C-GEO od wersji 8.13.10.16. Można się z nim zapoznać bezpłatnie w okresie miesiąca od pierwszego uruchomienia modułu. Po tym czasie moduł można zakupić w dziale Zamówień serwisu www.softline.geo.pl.
Dotychczasowi użytkownicy aplikacji GeoOrganizer, posiadający aktualne C-GEO, mogą otrzymać bezpłatnie moduł Elektronicznego operatu do jednej licencji C-GEO.
Posiadacze większej ilości licencji C-GEO, mogą zakupić moduły do następnych stanowisk
C-GEO, lub zakupić aplikację GeoOrganizer, która jest tak samo zintegrowana z C-GEO jak moduł Elektronicznego Operatu, a dodatkowo umożliwia wielostanowiskową pracę w sieci lokalnej.